donderdag 10 mei 2012

Indische kranten digitaal op website KB

Via de website Historische Kranten biedt de KB sinds deze maand vijf miljoen krantenpagina’s online aan. Onder de nieuwe aanwinsten in dit gratis raadpleegbare digitale krantenarchief bevindt zich ook een aantal Indische kranten. Uit de vooroorlogse periode zijn nu beschikbaar De Indische Courant, De Sumatrapost, en de Java-bode.


De Indonesische periode (dus na de oorlog) is vertegenwoordigd met de Nieuwsgier en Het nieuwsblad voor Sumatra. Erg bijzonder is de Nieuw Guinea koerier (1959-1962) die verscheen in de laatste jaren van de laatste Nederlandse kolonie in Zuid-Oost-Azië. Deze Indische kranten zijn erg mooie bronnen voor Indisch familieonderzoek.

Overigens kan op de website Historische Kranten ook gericht gezocht worden op berichten uit alleen Suriname, Nederlandse Antillen of  Nederlands-Indië / Indonesië. Daartoe kunnen voorkeursvakken worden aangevinkt binnen de optie "geavanceerd zoeken".  (Zie afbeelding). Er wordt dan automatisch gezocht in alle relevante gedigitaliseerde kranten.

3 opmerkingen:

  1. Goeie tip Eric. Ik had natuurlijk al oude kranten doorzocht, maar dit werkt wel heel erg makkelijk. Ook de annonces geven heel goed een tijdsbeeld weer. Mijn onderzoek naar het oude Hotel Slier in Solo (Soerakarta) kon ik door een paar snelle vondsten weer nieuw leven inblazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ontzettend veel informatie kunnen vinden over de Indische kwartieren van mijn kinderen ! Zelfs de nodige genealogische onduidelijkheden wist ik via familieadvertenties op te lossen ! Een rijke bron om de familiegeschiedenis aan te vullen en "aan te kleden" !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. N. van der Brugge15 mei 2012 om 16:43

    N. van der Brugge,
    Goede bron. Heb vandaag informatie gevonden die nog nergens in de een of andere publicatie te vinden was.

    BeantwoordenVerwijderen